A felhasználóbarát minősítés szempontjai

2009.09.11
2009.10.30
Az elektronikus kereskedelmi szolgáltató felhasználó barát minősítése az alábbi négy területre terjed ki:

A.
Az elektronikus kereskedelmi szolgáltató honlapjának tartalmi értékelése

B.

Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásra vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályok érvényesülésének ellenőrzése

C.
Az weboldal vásárlást megkönnyítő tulajdonságainak elemzése
D.
Grafikai megjelenés elemzése



A minősítés során a az e-Festivál honlapjainak sok éves zsűrizése mellett az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesületben, valamint a fogyasztói panaszok kezelésben szerzett tapasztalatokat vesszük figyelembe:

A szempontrendszer kidolgozása során figyelemmel vagyunk továbbá a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által alkalmazott jogértelmezésre és ellenőrzési szempontokra is.

A. Az elektronikus kereskedelmi szolgáltató honlapjának tartalmi értékelése

Mennyire tükrözi a weboldal a lap kereskedelmi jellegét? Milyen arányt képviselnek a vásárlást elősegítő azzal kapcsolatos információk és a tartalom szolgáltatás jellegű portál elemek.
Mennyire áttekinthető a fogyasztó számára a weboldal, elkülönül egymástól a vásárlás és a vásárlói tájékoztató
Hogyan segíti a kereskedő a fogyasztó vásárlási tájékozódását, milyen könnyen lehet navigálni az oldalon, működnek-e keresők, katalógusok, összehasonlító alkalmazások, grafikus vásárlást megkönnyítő elemek.

B. Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásra vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályok érvényesülésének ellenőrzése


A web oldal megjeleníthető-e többféle böngésző programmal ( IE, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari, Opera) ?
Az üzemeltetői és fogyasztóknak szóló adatszolgáltatás könnyen és közvetlenül elérhető-e a felhasználó számára a nyitó oldalról?
Az oldalon található reklámok jellege, azok információinak megbízhatósága, rejtett információk megjelenése
Megtalálható-e az üzemeltető gyakorlatában a szakmai gondosság követelménye, tetten érhető-e a törvényben meghatározott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat jele
Megtévesztő reklámok, reklámízü ígéretek fellelhetők-e az oldalon?

C. Az weboldal vásárlást megkönnyítő tulajdonságainak elemzése

Vannak-e az oldalon olyan magyarázatok, képi vagy szöveges eligazítások, amik elősegítik a vásárlást
Keresők, oldaltérképek, katalógusok, tezauruszok, megléte és használata
Fizetési módok változatossága
Szállítási lehetőségek sokszínűsége
Próbavásárlás során a fentiek ellenőrzése

D.
Grafikai megjelenés elemzése

Gyorsan letöltődik-e az oldal, nincs-e zavaró intro
Könnyen áttekinthető- e az oldalkép
Nem zavarja-e a színek alkalmazása az informálódást és tájékozódást
Nem zavarja-e a színek alkalmazása az olvashatóságot
A szöveges elemek betűtípusai, kiemelései alátámasztják-e a tartalmi egységek logikáját
A menürendszer felépítése és beállításai lehetővé teszik-e az ergonómikus használatot
Megfelelő-e a felhasznált képek minősége
normál szövegméret
nagy szövegméret